Chimboraza.

11 mei 2018 - Guamote, Ecuador

11 Mei,

Vandaag verlaten we Banos na het ontbijt en gaan richting Guamote, maar eerst gaan we naar de hoogste berg van de wereld de Chimborazo met een hoogte van 6310 meter wij gaan tot 5000 meter.We moeten veel water drinken onderweg want door de hoogte kan je uitdrogen. We komen aan op een hoogte van 3800 meter en gaan verder lopen stap voor stap ,wat is dat prachtig zeg! Je merkt dat je beetje duizelig word heel apart net of je bakkie teveel op hebt. Af en toe moet je stoppen want je komt adem te kort en dan weer stap voor stap verder. Wat is dat toch bijzonder lopen gewoon in de sneeuw. We bereiken na 45 min. ongeveer de 5000 meter wat is dat gaaf! We drinken daar was chocolade melk in een berghutje. Hier komen de bergbeklimmers die nog hoger gaan om even uit te rusten. We kwamen onderweg graven tegen van bergbeklimmers die zijn verongelukt of de laatste in 2016 die een hart infarct kreeg liggen daar begraven. Indrukwekkend. Na de chocolade gaan we weer afdalen wat nog niet zo gemakkelijk is Hihihihi. Af en toe als je niet oppast ga je onderuit. Als we beneden zijn heb ik wel last van hoofdpijn dus even wat innemen straks. Twee van ons gaan nog met de fiets verder naar beneden, wat ook een hele belevenis is. We pikken zo op en gaan verder naar ons hotel in Guamote. Onderweg zien we nog een soort lama wat in dit berggebied leeft. de Vicuna is ook het duuste wolsoort hier in de streek. We komen ondertussen aan in ons volgende hotel in Guamote dit is een stad met 25000 inwoners 90 % van de bevolking is Indiaans zijn quichua afstammelingen van de Puruha stam. Klederdracht is heel kleurijk en met die leuke hoedjes op . Ze vinden het fijn om gefotografeerd te worden, ze denken dan dat hun ziel verdwijnt. We zijn bij ons hotel en dat ziet er weer mooi uit heerlijk gegeten hier. Dit hotel word gerund door een Vlaam stel is een soort van project om de lokale mensen vooral kinderen op te leiden. Met allerlei giften en donaties krijgen de kinderen educatie en in het hotel werken ook lokale mensen. Leuk om te zien dat er mensen zijn die zich in zetten voor deze samenleving die een grote achterstand hebben. Zo krijgen ze ook een kans op een goed leven . Mooi om te zien.

Noche...🦋

1. Gonny &Hennie:
    12 mei 2018
    Weer mooie belevenissen. Dat duizelige gevoel zal bij Luut wel bekend zijn. (Bakkie op). Geniet maar lekker. Wij zitten nu op Schiphol, onderweg naar Antalya.
  2. Rienk:
    12 mei 2018
    Geweldige belevenis. Mooi geschreven hoor!!